Ett år av återhämtning och framtidsinvesteringar

Tätt samarbete med kunder och leverantörer. Snabba åtgärder vid dramatiska svängningar i efterfrågan, utmaningar i leverantörskedjan och kostnadsökningar. Innovation. Teamwork. Ett bra bidrag från Gränges Konin. Allt detta hjälpte till att göra 2021 till ett år med stark återhämtning samt rekordvolymer och vår bästa vinst någonsin, trots en utmanande omvärld. När det gäller hållbarhet gjorde vi goda framsteg mot våra mycket ambitiösa mål. Vi fortsatte också att investera i kapacitet, produktivitet och framtida tillväxt. Vi är stolta över vad vi har åstadkommit, men vi är inte nöjda. Vi har vidtagit åtgärder för att öka tillväxt och lönsamhet under 2022. Samtidigt tar vi fram en plan för framtiden.

Återhämtning till rekordvolymer
2021 återhämtade sig marknaden för våra produkter efter den kraftiga nedgången som covid-19-pandemin under 2020 ledde till. Visserligen var efterfrågan från fordonskunder svagare mot slutet av året till följd av den globala bristen på halvledare och andra komponenter. Den starka efterfrågan från andra kunder, bidraget från Gränges Konin och ökad produktionskapacitet ledde trots det till att försäljningsvolymen för helåret nådde 489 kton. Det är vår högsta försäljningsvolym någonsin, och nästan 40 procent mer än 2020. Även vår nettoomsättning och rörelseresultat slog rekord. På så sätt återvände vi till vår långsiktiga trend med lönsam tillväxt. Sedan vår börsintroduktion 2014 har försäljningsvolymen tredubblats och rörelseresultatet mer än fördubblats.

Gränges Konin: bra bidrag, höga förhoppningar
2021 var också det första hela året då Gränges Konin ingick i Grängeskoncernen. Det var ett mycket intensivt och givande första år. Som med alla förvärv medförde det många nya utmaningar och mycket hårt arbete för hela organisationen, men också nya möjligheter. Tack vare bra teamwork är den första fasen av integrationen nu klar. Både teamet i Gränges Konin och alla andra i Gränges har lärt sig mycket av varandra under året.

Förvärvet av Gränges Konin bidrog väsentligt till volym och resultat redan under 2021. Framöver är vi säkra på att detta senaste tillskott till vår koncern skapar stora möjligheter till ökad marknadsandel i Europa och högre produktivitet under många år framöver.

Framtidsinvesteringar
Under året har vi fortsatt med våra mycket ambitiösa investeringar i utökad kapacitet, förbättrad produktivitet och framtida tillväxt.

För att möta den ständigt ökande efterfrågan från nordamerikanska kunder beslutade vi att investera 33 miljoner USD i ett nytt återvinnings- och gjutcenter där. Projektet går bra. När det är klart kommer det att förbättra vår produktivitet och vårt kapacitetsutnyttjande, minska vårt koldioxidavtryck och sänka våra kostnader. Och vi har snart återhämtat oss helt från den olyckliga valsverksbranden före sommaren, vilket kommer att öka vår valskapacitet från 2022 och framåt.

Gränges Finspång nådde en viktig milstolpe i sitt pågående program för utökad kapacitet och logistikförbättringar när man framgångsrikt valsade det första bandet i det nya valsverket, och den nya automatiska logistiklösningen visar redan lovande resultat. Investeringsprogrammet ska förbättra produktionsflödet avsevärt, minska kostnaderna och minska vårt miljöavtryck. Det stora expansionsprogrammet i Konin är nu snart färdigt och såväl det nya återvinnings- och gjutcentret som det nya valsverket ökar sin produktion som planerat. Tillsammans kommer dessa två program att öka vår totala kapacitet i Europa med nästan 30 procent med full effekt från och med 2023.

Ännu viktigare för framtiden är de stora ansträngningarna att utveckla kundrelationer, teknik och tillverkningskapabilitet för den snabbt växande marknaden för elfordon och batterier. De första kommersiella leveranserna till batterikunder sker under 2022, om än i låga volymer. Det är uppmuntrande att se ett mycket starkt intresse från globala kunder för våra kunskaper och kapacitet inom detta område. Dessa investeringar bidrar till att lägga en stabil grund för framtida tillväxt.

Stort fokus på hållbarhet
Hållbarhet är en viktig drivkraft och möjliggörare för Gränges långsiktiga konkurrenskraft och värdeskapande. Vi är fast beslutna att utveckla lättare, smartare och mer hållbara aluminiumprodukter och lösningar till våra kunder. Sedan 2016 har vi undertecknat och stödjer principerna i FN:s Global Compact och vi är också fast beslutna att bidra till att uppfylla Agenda 2030 och de globala målen för hållbar utveckling.

Vi gjorde goda framsteg för att nå de ambitiösa målen under 2021. Faktum är att vi till och med uppgraderade målen under året för att återspegla en starkare hållbarhetsutveckling än väntat. Vi vill också möta det ökade intresset och förväntningarna från kunder och andra intressenter. Några särskilt viktiga punkter i vårt hållbarhetsarbete under året är att vi minskade vårt totala klimatavtryck, ökade aluminiumåtervinningen, emitterade vår första hållbarhetslänkade obligation, och ökade andelen produkter med tredjepartsverifierad hållbarhetsinformation.

Jag är också väldigt stolt över att Gränges tilldelades utmärkelsen Platina från det oberoende hållbarhetsutvärderingsföretaget EcoVadis. Det betyder att vi ingår i de ledande 1 procenten av bedömda företag i vår bransch globalt. Vidare erhöll Gränges Finspång vår första spårbarhetscertifiering enligt Aluminium Stewardship Initiative:s (ASI) Chain of Custody Standard, tätt följt av Gränges Shanghai som certifierades i början av 2022. Det innebär att vi nu kan erbjuda kunderna verifierad hållbarhetsinformation som visar att våra produkter är ansvarsfullt inköpta och tillverkade. Vi skriver om dessa åtgärder och många fler, mer i detalj, i hållbarhetsavsnittet i den här årsredovisningen.

Press på volymer och marginal krävde snabba åtgärder
Vårt finansiella resultat under andra halvåret 2021 var inte tillfredsställande. Det fanns två viktiga anledningar: en kraftig minskning av fordonsvolymen och dramatiska kostnadsökningar på energi, frakt, legeringsämnen och andra områden. Vi fokuserade under slutet av 2021 därför på att säkra volymer, prisökningar och kostnadsproduktivitet. Dessa aktiviteter var till stor del framgångsrika: vi har hittat volymer i nya segment, och vi har kommit överens med de flesta kunder om betydande prisökningar och tilläggsavgifter. Vi hoppas att vi genom dessa åtgärder kan säkerställa en bra start på 2022.

Tillväxtplan på väg
Samtidigt har vi också börjat ta fram planer för framtiden.

De stora investeringarna de senaste åren börjar nu bära frukt och kommer att bidra fullt ut från och med 2023. Tidpunkten är väl vald, eftersom marknadsutsikterna är gynnsamma särskilt i Amerika och i Europa. Gränges har också global närvaro, djupt tekniskt kunnande, stabila och långsiktiga kundrelationer, är branschledande inom hållbarhet och har ett starkt team. Det ger oss en utmärkt position att dra nytta av tre pågående trender som dominerar utvecklingen i vår bransch: regionalisering av leveranskedjor, elbilsrevolutionen och kundernas efterfrågan på mer hållbara lösningar.

Vi är fast beslutna att göra 2022 till ett år med tillväxt och förbättrad lönsamhet. Vi kommer också att presentera en ny plan för Gränges. Vi planerar att använda våra styrkor och de goda marknadsutsikterna för att återställa vår avkastning på sysselsatt kapital till målintervallet på 15–20 procent. Vi planerar för lönsam och hållbar tillväxt. Och vi planerar att göra Gränges till ett ännu starkare och mer hållbart företag för framtiden.

Jag vill passa på att tacka alla mina 2 600 kollegor för en enastående insats under 2021.

Jörgen Rosengren