Jörgen Abrahamsson ny President Europe

19 okt 2017 | KONCERNRELEASE

Jörgen Abrahamsson, som varit tillförordnad Europachef för Gränges och VD för verksamheten i Finspång sedan maj 2017, blir nu permanent i rollen som President Europe. Vidare har Fredrik Spens rekryterats till rollen som Deputy President Gränges Europe & Vice President Marketing & Sales.

”Vi stärker nu organisationen i Finspång. Jörgen Abrahamsson som har en gedigen erfarenhet och kunskap om vår produktion blir nu permanent i rollen som Europachef, samtidigt som Fredrik Spens får en viktig uppgift som ställföreträdande Europachef med fokus på att stärka och utveckla vår affär”, säger Gränges VD Johan Menckel.

Fredrik Spens (1975) kommer närmast från en roll som Product Area Manager och Vice President Sandvik Materials Technology (SMT). Han har under åren 2006-2017 innehaft olika chefspositioner inom SMT och var innan det konsult hos BTS Group 2000-2006. Fredrik Spens är civilingenjör från KTH.

Jörgen Abrahamssons nya tjänst gäller från 20 oktober 2017 och Fredrik Spens tillträder sin befattning senast den 22 januari 2018.

Pernilla Grennfelt, SVP Communications and IR hos Gränges

Gränges är en ledande global leverantör av valsade aluminiumprodukter för värmeväxlarapplikationer och andra nischmarknader. Inom material för lödda värmeväxlare är Gränges marknadsledande globalt med en marknadsandel om cirka 20 procent. Företaget utvecklar, producerar och marknadsför avancerade material som förbättrar dels effektiviteten i kundens tillverkningsprocess och dels prestandan hos slutprodukten, den lödda värmeväxlaren. Bolagets geografiska regioner är Europa, Asien och Nord- och Sydamerika. Produktionsanläggningarna i Sverige, Kina och USA har en total årlig kapacitet på 420 000 ton. Gränges har cirka 1 600 medarbetare och omsätter mer än 10 miljarder SEK. Aktien är noterad på Nasdaq Stockholm. Mer information om Gränges finns på granges.com.