Case

Gränges är engagerat i många spännande projekt. Läs några av berättelserna från 2023 där medarbetare tillsammans med kunder och partners banade väg för hållbar tillväxt.
Case 1
Case 2
Case 3
Case 4
Case 5

Nytt återvinnings- och gjutningscenter i Gränges Americas levererar på Navigate-strategin

Gränges investering på 33 MUSD i utbyggnaden av återvinningsoch gjutningscentret i Huntingdon, Tennessee, slutfördes i början av 2023. Redan under första året bidrog anläggningen väsentligt till att öka återvinningen, sänka kostnaderna och rörelsekapitalet samt minska klimatavtrycket.

”Det är en stor investering som understryker vårt engagemang gentemot våra kunder och marknader, och stärker vår grund för hållbar tillväxt.”

– Patrick Lawlor, President Gränges Americas

Nästa: Ett partnerskap för koldioxidsnålt aluminium ›

Ett partnerskap för koldioxidsnålt aluminium

Under 2023 bildade Gränges ett joint venture med Shandong Innovation Group (SIG) för att bygga en ny återvinnings- och gjutningsanläggning i Yunnan i Kina. När verksamheten är i full drift förväntas den att få en betydande positiv påverkan på koncernens klimatavtryck.

Nästa: Gränges förbereder sig för en elektrifierad framtid ›

Gränges förbereder sig för en elektrifierad framtid

För att möta den höga efterfrågan från den växande batteriindustrin har Gränges investerat i produktion av katodfolie i alla regioner. I Navigate-planen är Gränges ambition att investera i hållbara marknader och kunder, och batterimarknaden passar väl in i denna strategi.

”Vi avser att ta en ledande position inom batterikomponenter,
vilket även inkluderar höljen och värmeregleringskomponenter.”

– William B. Shannon, SVP Gränges’ Global Battery Foil Program

Nästa: Säkerhetsveckor viktiga för att stärka Gränges säkerhetskultur ›

Säkerhetsveckor viktiga för att stärka Gränges säkerhetskultur

Säkerhetsveckorna innehåller inte bara användbara aktiviteter; de är också viktiga för att stärka säkerhetskulturen. I år hade anläggningarna i Konin, Finspång och Shanghai särskilda säkerhetsveckor. Men eftersom säkerhet har hög prioritet för Gränges är medvetenheten om säkerhet en del av allas ansvar, varje dag, på varje skift.

Nästa: Flyttar gränserna i partnerskap med Polestar 0-projektet ›

Flyttar gränserna i partnerskap med Polestar 0-projektet

Polestar 0 är ett projekt med ambitionen att utveckla en verkligt klimatneutral bil till 2030 genom innovativa partnerskap. Gränges driver utvecklingen av hållbara och Cirkulära lösningar för att nå netto-nollutsläpp. Partnerskapet med Polestar 0-projektet bildades 2023, och är nu inne i en intensiv första utvecklingsfas med fokus på batterikomponenter och värmeregleringssystemet.