Orkla ASA undersöker möjligheterna att börsintroducera Gränges AB

08 maj 2014 | KONCERNRELEASE

Styrelsen i Orkla ASA (OSE:ORK) har beslutat att undersöka en möjlig börsnotering av det helägda dotterbolaget Gränges AB (”företaget”) på NASDAQ OMX Stockholm. Beslutet är ett led i Orklas längsiktiga strategi om att bli ett renodlat konsumentvarumärkesföretag.

Gränges är globalt marknadsledande inom produktion av valsat aluminium för värmeväxlare, huvudsakligen inom bilindustrin. Verksamheten har produktionsanläggningar i Sverige och Kina och hade totalt 971 anställda i slutet av 2013.

Gränges omsatte NOK 4,0 miljarder år 2013, och nådde ett driftsresultat (EBITA) på NOK 337 miljoner. Under första kvartalet 2014 hade Gränges ett driftsresultat (EBITA) på NOK 117 miljoner, jämfört med NOK 85 miljoner under motsvarande period i fjol. Framgången kan tillskrivas ökade volymer och effekter av förbättringsprogram.

Denna information kan komma att lämnas ut enligt lagen Norwegian Securities Trading Act avsnitt 5-1.2

Orkla ASA
Oslo, 8 maj2014

Ladda ned pressmedelandet här