Gränges och Mitsubishi Aluminum bildar joint venture-företag i Nordamerika

15 sep 2017 | KONCERNRELEASE, Regulatorisk - MAR

Gränges och japanska Mitsubishi Aluminum Co. Ltd har undertecknat en avsiktsförklaring om att bilda ett joint venture-företag i Nordamerika. Det nya företaget ska tillverka avancerade aluminiumprodukter för lödda värmeväxlare. Avsiktsförklaringen är det första steget mot bildandet av ett joint venture-företag.

Det nya företaget kommer, när det har bildats, att kombinera Gränges och Mitsubishi Aluminums höga expertis inom valsad aluminium för att etablera en ny produktionsanläggning i Nordamerika.

”Överenskommelsen med Mitsubishi Aluminum markerar starten på ett långsiktigt partnerskap i Nordamerika. Vi kommer att kombinera våra styrkor och tillsammans tillvarata möjligheterna på marknaden för avancerade aluminiumprodukter till fordonsindustrin, främst för lödda värmeväxlare men även för andra produkter”, säger Gränges VD Johan Menckel.

”Vi fokuserar på att växa vår närvaro inom värmeväxlarmaterial till fordon i Nordamerika. Vi ser många synergier med Gränges, viktigast är emellertid ett starkt fokus på forskning och innovation för att möta en ökad efterfrågan från kunder i fordonsindustrin. Vi är glada och ser fram emot ett långsiktigt partnerskap med Gränges”, säger Akio Hamaji, VD och koncernchef för Mitsubishi Aluminum Co., Ltd.

Joint venture-företaget beräknas etableras under 2018. Tillkommande avtalsvillkor kommer att tillkännages när avtalet har slutförts.

Pernilla Grennfelt, SVP Communications and IR hos Gränges

Brad Thomas, VP Strategy & Marketing Gränges Americas
brad.thomas@granges.com, tel: +1 615-815-9492

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Gränges ska offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande fredagen den 15 september 2017, kl. 08.45.

Om Mitsubishi
Mitsubishi Aluminum (MALCO) Group är en global leverantör av valsade och extruderade produkter i aluminium. Sedan starten 1962 har MALCO levererat högkvalitativ burkplåt i aluminium, komponenter till värmeväxlare i fordon (för radiatorer och luftkonditionering), elektroniska komponenter (för litiumjonbatterier och elektrolytkondensatorer) och så vidare till kunder över hela världen. Vidare har MALCO-koncernen fem nav (Japan, USA, Thailand, Kina och Indien) och koncernbolagen tillhandahåller inte bara valsade och extruderade produkter i aluminium utan också en mängd olika produkter för industriella material, mat- och läkemedelsförpackningar samt transportutrustning. MALCO-koncernen har mer än 2 000 anställda och omsatte cirka 100 miljarder JPY år 2016. För mer information, besök hemsidan http://www.malco.co.jp.

Gränges är en ledande global leverantör av valsade aluminiumprodukter för värmeväxlarapplikationer och andra nischmarknader. Inom material för lödda värmeväxlare är Gränges marknadsledande globalt med en marknadsandel om cirka 20 procent. Företaget utvecklar, producerar och marknadsför avancerade material som förbättrar dels effektiviteten i kundens tillverkningsprocess och dels prestandan hos slutprodukten, den lödda värmeväxlaren. Bolagets geografiska regioner är Europa, Asien och Nord- och Sydamerika. Produktionsanläggningarna i Sverige, Kina och USA har en total årlig kapacitet på 420 000 ton. Gränges har cirka 1 600 medarbetare och omsätter mer än 10 miljarder SEK. Aktien är noterad på Nasdaq Stockholm. Mer information om Gränges finns på granges.com.